Prisma » Economic » Semmeringul bănăţean, din nou în pericol

Semmeringul bănăţean, din nou în pericol

CFR vrea să scape de linia Anina – Oraviţa sau să o închidă!

Linia ferată Anina – Oraviţa, monument istoric, o bijuterie arhitecturală datorită viaductelor şi tunelelor construite din piatră, la mijlocul secolului al IX-lea, şi obiectiv turistic cunoscut în ţară, precum şi în multe ţări europene, admirat pe situri, pe bloguri, pe chaturi, subiect de dezbateri în simpozioane şi congrese ştiinţifice, riscă, din nou, să fie închisă! Reamintim că Direcţia Pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Caraş-Severin are depus la Minsiterul Culturii un proiect prin care linia Ferată Anina – Oraviţa va fi inclusă în patrimoniul UNESCO.

Cu toate şansele de a deveni monument istoric al patrimoniului universal, cu toată admiraţia, mai mult sau mai puţin virtuală, a grupuri numeroase de oameni, faţă de “Semmeringul bănăţean”,la licitaţia publică, organizată în data de 2 mai a.c., la Bursa Română de Mărfuri, nicio firmă nu s-a arătat interesată să preia în chirie liniile ferate Oraviţa – Anina şi Oraviţa – Iam. Conform caietului de sarcini operatorii economici puteau să închirieze liniile ferate şi trenurile de persoane, pe o perioadă de patru ani, cu personalul aferent, câştigătorul fiind desemnat cel care oferea suma cea mai mare.

Linia ferată Anina – Oraviţa a devenit nerentabilă de aproximativ 10 ani, de când minele de la Anina şi de la Oraviţa s-au închis, activitatea economică a scăzut, aşa că în cele două vagoane ale trenului, cel mai adesea poate fi întâlnit câte un singur pasager, sau doi-trei, în general oameni vârstnici, care trag după ei câte o traistă cu merinde. Singurele momente când trenul se înviorează sunt acelea în care apar turiştii, români sau străini, mai des copii aduşi pe traseu de câte un ONG sau un dascăl entuziast.

Licitaţia publică pentru închirierea liniilor va fi cel mai probabil reluată, cu speranţa că vreo societate privată va reuşi să introducă linia Oraviţa – Anina într-un circuit turistic internaţional.

Dincolo de aceste speranţe, rămâne documentul elaborat de Guvernul României privind rentabilizarea CFR, cu următorul titlu: “Restructurarea domeniului feroviar”, în care se prezintă, negru pe alb, intenţiile puterii exective: “Prin anularea circulaţiei trenurilor pe secţiile Oraviţa – Anina şi Oraviţa – Iam, se justifică închiderea activităţii Postului de Revizie Oraviţa, cât şi a SELC Oraviţa” şi “prin trecerea unui numar de 6 secţii în secţii neinteroperabile (două secţii fiind cele amintite, de la Oraviţa) şi concesionarea acestora sau închiderea totală, efectul va fi reducerea a 200.000 tren-km în următoarele patru luni, cu o economie financiară de aprox. 4,7 milioane lei”.

Reamintim că, în anul 2010, a fost mare tulburare la aflarea veştii că CFR SA va închide linia de la data de 1 noiembrie. Cu o zi înainte, în 30 octombrie, au venit turişti din toată ţara, dar şi din Germania şi Austria, şi au luat trenuleţul cu asalt pentru a călători dus-întors între Oraviţa şi Anina. Atunci, pentru o zi, linia ferată a fost rentabilă.

Spread the love


Scrieti un comentariu