Avionul supersonic silenţios Spike S-512
O firmă care încearcă să construiască un avion supersonic privat a dezvăluit pentru prima dată că prototipul noului său „urmaş al lui Concorde” a efectuat cu succes primul zbor.
În 7 octombrie 2017, Spike Aerospace a testat pentru prima oară comportamentul în zbor al aeronavei demonstrative la scală redusă SX-1.2. Jetul este un prototip al avionului pentru 18 pasageri S-512 Quiet Supersonic Jet. Zborurile de încercare SX-1.2 au demonstrat că designul aerodinamic al aeronavei este valabil şi au oferit o cantitate enormă de date privind caracteristicile de zbor ale aeronavei.
În total, s-au efectuat şapte zboruri scurte pentru a testa forma aerodinamică şi sistemele de control ale zborului acestui avion.
Firma a comunicat ca testele au fost un „succes uriaş” – deşi nu a lansat nici o poză sau imagine video de la acestea.
Vik Kachoria, preşedinte şi CEO, a declarat: „Zborurile de testare SX-1.2 au fost efectuate în situaţii din lumea reală şi oferă mult mai multe date decât testele în tunelul vânt realizate într-un mediu artificial”.
Compania intenţionează să efectueze modificări suplimentare pe baza datelor colectate şi va efectua mai multe teste de zbor în luna noiembrie. Lucrul la SX-1.3, următorul în seria modelelor prototip, a şi început.
Spike S-512 Quiet Supersonic Jet, destinat categoriei business, promite eleganţă, multe soluţii inovatoare şi, cel mai important, transportă pasagerii spre destinaţiile lor în jumătate din timpul necesar altor avioane actuale pentru a parcurgea o distanţă similară. Cu un zbor de croazieră la Mach 1.6, are o viteză cu 725 kmph mai mare decât oricare altă aeronavă civilă, avantaj care permite călătorilor Spike S-512 să facă doar trei ore de la New York la Londra, de exemplu. Spike Aerospace prezintă timpii de zbor peste oceane şi nu deasupra continentului american unde FAA interzice zborul supersonic deasupra uscatului, cu doar câteva excepţii.
Modelul S-512 are un design şi o funcţionalitate considerate remarcabile, dar a fost o călătorie lungă de când conceptul iniţial a fost prezentat lumii în 2013.
Resurse semnificative de inginerie şi asistenţă au fost furnizate de Siemens, Quartus, Aernnova, Greenpoint, BRPH şi alţii care au făcut parte din eforturile de dezvoltare până în prezent.
Cea mai importantă modificare a designului iniţial al aeronavei o reprezintă noua formă a aripilor şi coada.
Potrivit senior inginerului Dr. Anutosh Moitra, noua aripă delta a modelului S-512 oferă o eficienţă aerodinamică ridicată şi o performanţă îmbunătăţită a zborului, atât în zborurile cu viteză redusă, cât şi în croazierele supersonice.
De asemenea, caracteristicile îmbunătăţite ale stabilităţii noului design S-512 au permis să fie eliminată coada orizontală, ceea ce duce la reducerea tragerii şi greutăţii.
La un preţ estimat de 60-80 milioane dolari, noul jet supersonic va avea o incintă revoluţionară pentru pasageri. În primul rând, cabina Spike S-512 încorporează o tehnologie Multiplex Digital în curs de brevetare în locul geamurilor tradiţionale, care poate prezenta un feed live din lumea exterioară, filmul preferat sau o prezentare de pe laptop – toate pe ecrane de înaltă definiţie.
Camerele care înconjoară întreaga aeronavă vor construi imaginile panoramice afişate pe ecranele din cabină.
„Există mai multe motive pentru a scoate ferestrele din cabină”, spun reprezentanţii firmei.
De mult timp a fost cunoscut faptul că ferestrele constituie provocări semnificative în proiectarea şi construirea fuzelajelor pentru aeronave. Acestea necesită sprijin structural suplimentar, cresc numărul de piese şi, implicit, greutatea aeronavei. Dar până de curând nu a fost posibil să se renunţe la ele.
„Cu micro-camerele şi afişaje plate disponibile acum, Spike Aerospace poate elimina problemele structurale cauzate de ferestrele şi reduce greutatea aeronavei. În plus, suprafaţa exterioară foarte lină va reduce tragerea sau frecarea cauzată în mod normal de ferestre”, potrivit sursei citate.
Nu în ultimul rând, această abordare permite S-512 să ofere o reducere semnificativă a zgomotului pentru zboruri supersonice.
Spike Aerospace intenţionează ca avionul S-512 să zboare până la începutul anului 2021, livrările către clienţi începând cu anul 2023. Varianta finală a S-512 va putea avea la bord până la 22 de pasageri, cu o autonomie de 10.000 km şi o viteză de croazieră de 1.6 Mach, economisind 50% din timpul de zbor. Şi, cu un boom sonic foarte redus, va fi capabil să zboare peste pământ fără a crea unde sonore deranjante.
Publicat in: 03/11/2017 | Nu sunt comentarii » |