Atitudinea europenilor faţă de tutun
O anchetă Eurobarometru arată că, în UE, consumul de tutun a scăzut cu 2% faţă de 2012, dar că 26% dintre europeni sunt încă fumători.
În preajma Zilei mondiale fără tutun, care a avut loc duminică, 31 mai, Comisia a publicat o anchetă Eurobarometru privind atitudinile europenilor faţă de tutun. Ancheta indică o tendinţă descendentă a consumului de tutun în întreaga Europă. În ansamblu, s-a înregistrat o scădere cu 2 puncte procentuale faţă de 2012 (de la 28% la 26%). Categoria de vârstă care a înregistrat cea mai mare scădere (4 puncte procentuale) este cea a tinerilor între 15 şi 24 de ani (25 % faţă de 29 %). Există încă variaţii considerabile între statele membre în ceea ce priveşte consumul de tutun, cele mai mici rate înregistrându-se în Suedia (11 %) şi Finlanda (19 %), iar cele mai mari în Grecia (38%) şi Bulgaria (35 %). În ceea ce priveşte tentativele de încetare a fumatului, majoritatea fumătorilor (59 %) au încercat să se lase, 19 % dintre ei încercând în cursul ultimelor 12 luni. În ceea ce priveşte ţigările electronice, 12 % dintre europeni le-au încercat deja, faţă de 7 % în 2012. Dintre aceştia, 67 % au afirmat că le-au încercat în scopul reducerii sau al încetării fumatului. Totuşi, doar 14 % dintre utilizatorii de ţigări electronice au reuşit să se lase de fumat, ceea ce demonstrează că acestea nu reprezintă un mijloc prea eficace de încetare a fumatului.
Ţigările electronice
Ancheta Eurobarometru dezvăluie câteva cifre interesante referitoare la ţigările electronice, un produs relativ nou. În timp ce 12 % dintre europeni au încercat ţigările electronice, 2 % le utilizează în mod curent. Aceste cifre au crescut semnificativ faţă de cele din 2012 (7 % şi, respectiv, 1 %). Europenii mai tineri sunt mai susceptibili de a le fi încercat (13 % dintre tinerii cu vârste cuprinse între 15 şi 24 de ani, faţă de 3 % dintre oamenii cu vârste de peste 55 de ani). Deşi majoritatea europenilor încep să utilizeze ţigările electronice mai ales în scopul reducerii sau al încetării fumatului (67 %), numai 21 % dintre fumători au reuşit să reducă consumul de produse din tutun şi doar 14 % au reuşit să se lase de fumat.
Expunerea la fumul de tutun
Gradul de expunere la fumul de tutun în baruri şi restaurante este în continuă scădere. Numai 12 % dintre respondenţi au declarat că au fost expuşi la fumul de tutun în restaurante anul trecut (faţă de 14 % în 2012) şi 25 % în baruri (faţă de 28 % în 2012). În plus, 73 % dintre lucrătorii din Europa sunt rareori, sau nu sunt niciodată, expuşi la fumul de tutun în interiorul clădirilor în care lucrează.
Percepţia opiniei publice
Majoritatea europenilor sunt favorabili unor măsuri de politică stricte cu privire la tutun şi la ţigările electronice. De exemplu, 70 % sunt în favoarea ameliorării trasabilităţii produselor din tutun, pentru a reduce comerţul ilegal (tema Zilei mondiale fără tutun de anul acesta), chiar dacă produsele devin astfel mai scumpe. În ceea ce priveşte perceperea pericolului, cel mai important indiciu al nivelului de pericol este considerat conţinutul de gudron sau de nicotină (32 %), urmat de aditivi (12 %). Cât despre ţigările electronice, procentul de respondenţi care le consideră dăunătoare a crescut de la 27 % la 52 % în numai doi ani.
Publicitatea
Patru din 10 respondenţi au văzut reclame sau promoţii la tutun în ultimele 12 luni, în special la punctele de vânzare (39 %) şi pe panouri publicitare sau pe afişe aflate în spaţii publice (30 %).
Metodologia Eurobarometru
Ancheta Eurobarometru intitulată „Atitudinile europenilor faţă de tutun” a fost efectuată de reţeaua TNS Opinion & Social în toate cele 28 de ţări din UE, în perioada 29 noiembrie – 8 decembrie 2014. Ea a constat în interviuri directe cu peste 28 000 de respondenţi din diferite grupuri sociale şi demografice.
IP/15/5028
Publicat in: 11/06/2015 | Nu sunt comentarii » |