Prisma » Social » Comisia impulsionează protecţia pentru lucrătorii detaşaţi

Comisia impulsionează protecţia pentru lucrătorii detaşaţi

Pentru a face ca piaţa unică a UE să funcţioneze mai bine pentru lucrători şi pentru întreprinderi, Comisia a propus noi norme pentru extinderea protecţiei pentru lucrătorii detaşaţi temporar în străinătate. Protecţia lucrătorilor şi concurenţa loială reprezintă cele două feţe ale monedei pieţei unice a UE şi, cu toate acestea, se constată că adesea nu se respectă condiţii minime de angajare şi de muncă pentru cei un milion şi ceva de lucrători detaşaţi din UE. Pentru abordarea aspectelor abuzive specifice, în care lucrătorii nu se bucură de deplinătatea drepturilor lor în ceea ce priveşte, de exemplu, salariul sau concediile, mai ales în sectorul construcţiilor, Comisia a prezentat, în cadrul unei directive privind respectarea drepturilor, propuneri concrete şi practice de intensificare a monitorizării şi de consolidare a respectării normelor existente, precum şi de îmbunătăţire a modului în care acestea se aplică în practică. Aceasta va asigura condiţii de egalitate între întreprinderile implicate, excluzându-le pe cele care nu respectă regulile.

Pentru a emite un semnal puternic că drepturile lucrătorilor şi libertatea lor de a face grevă se află pe picior de egalitate cu libertatea de a presta servicii, Comisia a prezentat şi un nou regulament care ţine cont de jurisprudenţa existentă. Aceasta are relevanţă în mod special în contextul prestării transfrontaliere de servicii, precum detaşarea lucrătorilor. Obiectivul general al ambelor propuneri este de a stimula locurile de muncă de calitate şi de a spori competitivitatea în UE prin actualizarea şi îmbunătăţirea funcţionării pieţei unice, garantând, totodată, drepturile lucrătorilor.

Context

Propunerea de directivă privind respectarea drepturilor are drept obiectiv îmbunătăţirea aplicării în practică a directivei din 1996 privind detaşarea lucrătorilor, fără a-i schimba dispoziţiile. În mod special, directiva privind respectarea drepturilor:

  • ar stabili standarde mai ambiţioase pentru informarea lucrătorilor şi a întreprinderilor cu privire la drepturile şi obligaţiile lor;
  • ar stabili norme clare privind cooperarea între autorităţile naţionale responsabile pt. detaşare;
  • ar furniza elemente pentru îmbunătăţirea implementării şi monitorizării noţiunii de detaşare pentru a evita înmulţirea întreprinderilor „cutii poştale” care utilizează detaşarea ca o modalitate de eludare a normelor de angajare;
  • ar defini sfera de aplicare a supravegherii şi responsabilităţile autorităţilor naţionale relevante;
  • ar îmbunătăţi respectarea drepturilor lucrătorilor, inclusiv introducerea răspunderii individuale şi în solidar pentru sectorul construcţiilor pentru salariile lucrătorilor detaşaţi, precum şi pentru instrumentarea plângerilor.

Propunerea de regulament Monti II răspunde preocupărilor cu privire la prevalenţa libertăţilor economice asupra dreptului la grevă pe piaţa unică, subliniind că nu există nicio supremaţie între dreptul la acţiune colectivă şi libertatea prestării de servicii. De asemenea, acesta stabileşte un nou mecanism de alertă pentru conflicte industriale cu implicaţii grave în situaţii transfrontaliere. Regulamentul nu afectează în niciun fel legislaţia naţională privind dreptul la grevă şi nici nu va crea obstacole în calea dreptului la grevă.

În fiecare an, aproximativ un milion de lucrători sunt detaşaţi de către angajatorii lor peste graniţele interne ale Uniunii Europene pentru a presta servicii (0,4% din forţa de muncă a UE). Cele mai importante ţări „expeditoare” sunt PL, DE, FR, LU, BE şi PT. Aceşti lucrători joacă un rol important în eliminarea deficitului de forţă de muncă şi de competenţe în diverse sectoare şi regiuni, precum construcţiile, agricultura şi transporturile. Detaşarea joacă, de asemenea, un rol important în prestarea de servicii specializate, de înaltă calificare, cum este tehnologia informaţiei.

Piaţa unică a UE oferă întreprinderilor libertatea de a presta servicii în alte state membre, inclusiv posibilitatea de a detaşa cu titlu temporar lucrători în alte state membre, pentru realizarea unor proiecte specifice. Aceasta permite întreprinderilor să îşi ofere serviciile specializate pe întreaga piaţă unică a UE, contribuind la o mai mare eficienţă şi la creşterea economică.

Lucrătorii detaşaţi nu intră pe piaţa forţei de muncă din ţara gazdă pentru că rămân angajaţi ai propriei întreprinderi din statul membru expeditor.

Pentru a facilita detaşarea lucrătorilor şi pentru a asigura o concurenţă corectă, precum şi pentru a garanta un nivel corespunzător de protecţie pentru lucrătorii detaşaţi, directiva din 1996 defineşte un nucleu de condiţii de muncă pe care prestatorul de servicii trebuie să le respecte pe durata detaşării în statul membru gazdă. Acesta include nivelurile minime de remuneraţie aplicabile, concedii, număr maxim de ore de lucru şi perioade minime de odihnă, precum şi condiţii de sănătate şi siguranţă la locul de muncă.

În practică, aceste condiţii fundamentale de angajare sunt adesea aplicate incorect sau nu se controlează aplicarea lor în statul membru gazdă. Întreprinderi care se stabilesc în străinătate în mod artificial pot abuza de detaşare numai pentru a beneficia de un nivel mai scăzut de protecţie a muncii sau de contribuţii reduse la asigurările sociale. Lucrătorii detaşaţi sunt adesea mai vulnerabili, dată fiind situaţia lor de străini. Noua propunere ar introduce dispoziţii mai eficiente pentru a asigura aplicarea efectivă pe teren a directivei din 1996 privind detaşarea lucrătorilor.

Comisia Europeană

Spread the love


Scrieti un comentariu