Gara de Sud este de acum o gară modernă de nivel european
Nu de puţine ori, reşiţenii care treceau prin zona Gării de Sud se declarau nemulţumiţi de ceea ce numeau „distrugerea” sau „demolarea” vechiului obiectiv. Şi, totuşi, mai toţi s-au convins că nu era vorba despre închiderea staţiei CFR, ci de modernizarea acesteia.
În urmă cu câţiva ani, se credea că gara din inima Reşiţei se va închide şi toate semnele indicau spre o astfel de soartă. Fie că a fost vorba de operatorii publici sau de cei privaţi, toţi au ajuns să ocolească, destinaţia finală a trenurilor care mai atingeau municipiul fiind Gara de Nord.
Şi, totuşi, o gară mică, nerentabilă, deja scoasă pe linie moartă şi ocolită de trenuri a ajuns pe lista obiectivelor salvate. Norocul a venit tot pe calea ferată, de la executiv şi de la ministerul de resort, care au stabilit garanţii pentru ca gările din principalele oraşe să fie modernizate cu finanţare externă sau internă. Şi cum banii au fost alocaţi, şi Gara Reşiţa Sud a ajuns pe lista norocoasă.
Ce-i drept, autorizaţia de construire a fost eliberată încă din 5 octombrie 2010, lucrările începând abia în 30 mai 2012, după cum arată datele oficiale puse la dispoziţie de către municipalitate. Minunea finalizării lucrărilor de modernizare s-a întâmplat chiar ieri, 26 iunie, când Într-o atmosferă de sărbătoare, cu fanfară personalităţi locale, oameni politici, feţe bisericeşti, reprezentanţi de seamă şi şefi ai CFR, a fost inaugurată Gara de Sud a Reşiţei. Lucrările prevăzute în proiectul care a fost destinat modernizării căii ferate Reşiţa Sud au ajuns aproape de final iar peste 60 de zile, adică la 1 septembrie, se preconizează că aici se vor auzi din nou şuierături ale trenurilor iar călătorii se vor perinda pe peroane.
Reabilitarea staţiei CFR a intrat favorabil, după spusele şefului de proiect, Carmen Peptan, în “graficele de proiect prevăzute” şi s-au respectat toate datele tehnice.
Asta înseamnă reamenajarea clădirii principale, a corpului sanitar, amenajarea de peroane, ampla-sarea de garduri de protecţie între linii, montarea de copertine la peroane, refacerea liniilor (terasamente şi suprastructură), reamenajarea trecerii la nivel cu calea ferată, amenajarea terenului (o platformă de gunoi, demolarea unor magazii, dezafectarea unor clădiri), refacerea branşamentelor la utilităţi, amenajarea unei parcări, crearea unor spaţii pentru acces auto şi amenajarea de spaţii verzi.
Clădirea gării este considerată monument istoric,datată de către istorici, sub forma unei construcţii mai vechi decât cea din prezent, anului 1880, forma actuală apărând în cronologii la 1932. Se pare însă că ar fi apărut în fotografii cu datare 1914. Rezultatele au mulţumit pe toţi cei prezenţi la recepţia lucrărilor care a avut loc iar directorul Regionalei CFR Timişoara prezent la această inaugurare a declarat că nici măcar în Timişoara nu se găseşte o astfel de gară modernă cu o aşa structură feroviară civilizată şi sigură. Primarul Mihai Stepanescu, vizibil mulţumit de această realizare, a subliniat că deşi mulţi au vociferat că suntem la capăt de linii, consideră că “un capăt poate avea alt capăt” şi că această “realizare” era necesară pentru locuitori. Încă din 2008 când a preluat scaunul administraţiei locale şi-a propus această modernizare a staţiei CFR Sud şi că lucruri mai sunt de făcut până la finalizarea totală. Este vorba de liniile de înaltă tensiune, locurile de parcare arondate gării, ceea ce se va realiza până în a doua parte a anului. Edilul a făcut un apel ca cetăţenii să aibă grijă la păstrarea a ceea ce s-a realizat şi se gândeşte în viitor şi la o modernizare a Staţiei Reşiţa Nord.
Evenimentul de la Gara de Sud a fost marcat prin sfinţirea clădirii şi tăierea pamblicii de inaugurare de către primarul oraşului, Mihai Stepanescu şi prefectul Silviu Hurduzeu.
Elena Franţ
Publicat in: 27/06/2014 | Nu sunt comentarii » |